Springers [interiors] gaat next level

in gesprek met Thomas Haukes over stappen zetten, kruisbestuiving, contact maken en doen wat je leuk vindt

Nooit twijfelen aan jezelf, groot durven denken. Doorgaan bij tegenslag. En als je voelt dat het tijd is voor een next level - gá ervoor. Dat is in een notendop de werk- en levensfilosofie van Thomas Haukes. Stilstaan is geen optie - niet privé en niet met zijn bedrijf, [springers] interiors. ‘Dit jaar hebben we met [springers] zoveel grote stappen gezet, het voelt bijna als een nieuwe start.’

Geen concessies aan kwaliteit

[springers] is volwassen geworden. Een solide bedrijf, met een goed team. Mooie klanten, veel uitdagende projecten. En een eigen droompand, goed verscholen achter de Utrechtse Maliebaan. In de afgelopen 25 jaar is er bij [springers] veel veranderd. Maar - zo benadrukt Thomas - de kern is gelijk gebleven. ‘Mijn manier van werken is nog altijd hetzelfde. Het enthousiasme en de energie is nog net zo groot als toen ik begon. De filosofie waar ik mee startte, heb ik nooit losgelaten. Ik heb nooit concessies gedaan aan kwaliteit. Ik ben er vanaf dag één volledig van overtuigd dat ik met mijn kwaliteit waarde kan toevoegen aan het woongeluk van mensen. Dat klinkt misschien hoogdravend, maar ik durf daarvoor te gaan staan.’

 

Liefde voor mensen

Dat het in het interieurvak gaat om relaties met mensen is dan ook Thomas’ stellige overtuiging. ‘Dat breng ik ook over op mijn team en op de onderaannemers waarmee ik werk. Wat [springers] onderscheidt, is dat we vanuit echt contact mooie dingen realiseren. Niet andersom. Ik wil iets opbouwen, dichtbij komen, met mensen meeleven, hun verhaal horen. Dat is nou eenmaal mijn natuur. Ik zou doodongelukkig worden als ik dat moest uitzetten. De omgeving van mijn klanten wil ik zo inrichten dat zij zich er volledig thuis en comfortabel voelen. Een nest maken, een plek die bij hen past. Dat kan niet anders dan vanuit een oprechte interesse en liefde voor mensen. Dát bepaalt het succes van [springers]. Niet de mooie spullen.’

Al dat gesocialize

Wie bij of met [springers] werkt moet dat volledig begrijpen en omarmen. Dat valt volgens Thomas nog niet altijd mee. ‘Het is nogal a-typisch in deze branche. Toen Caspar er als eerste [springers]-medewerker vanuit een strak georganiseerd bedrijf bijkwam, dacht hij dat ik gek was. Hoezo al dat gesocialize? Je wilt toch meubels verkopen? Hij heeft echt moeten leren om andersom te denken. Eerst contact maken. Dan gaat de rest vanzelf. Sinds hij ziet dat dat werkt, is hij om. Helemaal ver-springerd. Hij is op het juiste moment gekomen en nooit meer weggegaan, altijd mijn onmisbare rechterhand geweest. Ik hoop dat hij later de boel hier gaat voortzetten.’

Van het een komt het ander

Al vanaf dag één van [springers] wist Thomas dat hij zijn opdrachtgevers niet zou krijgen door reclame te maken, maar gewoon door ‘te zijn waar zij ook zijn’. Op plekken waar mensen zijn die - net als hijzelf - kwaliteit heel belangrijk vinden. Dus bediende hij in zijn beginjaren als interieurstylist op zaterdagavond tafels bij restaurant Goesting en deelde een winkelruimte met kledingwinkel Zolamanola. ‘Het kwam toen regelmatig voor dat ik ’s avonds bij Goesting gasten had zitten met kleding die ik ze ’s middags bij Zolamanola had verkocht. Dan weet je: dat zijn leuke mensen om aan te vertellen wat ik verder doe. En ja, dan kwam van het een het ander en werden het vaak klanten en vrienden.’ <...>

het hele interview en de bijbehorende mooie plaatjes zie je op springerswonen.

VORIGE 

VOLGENDE

SEP SCHRIJFT

Barbara Slagman

bezoekadres: Brigittenstraat 2

3512 KK Utrecht

barbara@sepschrijft.nl

06 - 41 23 64 64

  • LinkedIn - Barbara Slagman
  • Instagram Barbara Slagman
sepschrijft_animatie.gif